Ketuat Kelamin@ Genital Warts. Apa itu?

Beberapa hari yang lepas, salah seorang rakan internet Bloggerwantita.com ada mengajukan soalan tentang Ketuat Kelamin atau dalam bahasa Englishnya Genital Warts. Mesti ramai rakan di luar yang segan dan malu untuk berjumpa doktor sebab penyakit ini melibatkan alat sulit. Mungkin ada rakan di luar sana mengalami masalah ini tapi tak pasti penyakit apakah yang mereka hadapi. Oleh itu, hari ini Aya nak kongsi beberapa gambar yang mungkin boleh membantu rakan yang lain mengenalpasti masalah kulit masing-masing.

Ketuat Kelamin? Apa benda ni? Kalau orang putih panggil Genital Warts, penyakit kemaluan yang disebabkan oleh jangkitan virus HPV, Human papilloma virus. Penyakit ini berjangkit melalui sentuhan kulit semasa melakukan hubungan seks dengan orang yang telah dijangkiti virus HPV ini. Kebiasaannya, orang yang dijangkiti tidak menunjukkan sebarang simptom, sebab itu, kita mungkin tak sedar yang kita ada jangkitan virus ini.   Human Papilloma Virus ada banyak jenis, contohnya HPV-1 dan HPV-4 boleh menyebabkan ketuat kulit,  HPV-6 dan HPV-11 pula menyebabkan ketuat kelamin manakala HPV-16 dan HPV-18 boleh menyebabkan kanser serviks atau pangkal rahim, kanser penis dan Kanser anus.

Hari ini, Aya nak tunjuk gambar-gambar ketuat kelamin dulu. OK

Cuba korang tengok gamba-gambar di bawah ini:

Keluat Kelamin Pada Kemaluan Wanita

genital-warts-vagina

ketuat-kelamin-vulva

Nampak tak ketumbuhan putih merah yang banyak tu? inilah ketuat kelamin.

Ini pula…

Ketuat Kelamin pada Kemaluan Lelaki

genital-warts-penis

ketuat-kelamin-penis

Ini pula ketuat kelamin pada kemaluan lelaki, tisu-tisu kecil yang berkumpul di zakar.

Sapa-sapa rakan pembaca yang ada masalah kulit pada kemaluan macam ni, sila berjumpa dengan doktor yang berdekatan. OK.. Kalau ada sebarang soalan atau nak kongsi pengalaman, boleh komen kat bawah ni..

Jika suka post ini, klik mana-mana butang di bawah ni:

Incoming search terms:

About Aya Norbayah
Founder & Author : Aya Norbayah I'm Aya. I am a blogger since 2010. I'm really interested in blogging, internet business and marketing, SEO and also social media marketing. Currently, I'm also a Shaklee Independent Distributor [ID: 1100312].

42 thoughts on “Ketuat Kelamin@ Genital Warts. Apa itu?

  1. kesihatan dalaman mesti jaga…
    mrhanafi recently posted..Dapat Duit Dari OnlineMy Profile

  2. moga moga kita semua terhindar dari penyakit macam ni.. amin..
    syamimi recently posted..Sedapnya. . .My Profile (dofollow)

  3. Hi kak, saya dah kahwin 7 bulan. tapi baru beberapa hari yang lepas saya perasan macam ada ketulan di bawah kulit. Kulit yang atas sikit dari kemaluan, bawah perut. ketulan,.de tak sakit bila dipegang atau ditekan, tapi risau jugakla sebab pertama kali ada..soalan saya adakah ia ketuat dan serius tak..

  4. Jejaka Runsing says:

    Assalamualaikum Dr.. Di bahagian tgh zakar saya ada tiga biji ketuat berwarna seakan-akan kulit.. Bagaimana sy nk hilangkan ketuat ni? Di manakah klinik utk sy dapatkan rawatan? Berapa kos rawatan? Sy hrp dr. dpt bantu sy.. Perkra ni dh menghantui saya berbulan2.. :(

  5. mintak jauhla ngan penyakit macam ni..kepada yg mengalami masalah moga2 allah sembuhkan..tapi macam xsesuai je gambar ni di tunjukkan public..sulit ni..huhu
    Kuala Lumpur-Car-Rental recently posted..Perodua Alza 1.5 Auto (MPV)My Profile

    • Amin.. Mudah-mudahan dijauhkan.. Minta maaf ye kalau gambar2 ni tak sesuai.. tapi niat di hati ini adalah untuk memberi ilmu. Gambar2 ni ditunjukkan supaya pembaca atau pesakit boleh kenal pasti masalah pada diri sendiri jika terkena penyakit ni.Kalau tak kongsi gambar ni, Mungkin pembaca tak tahu bentuk ketuat ni. Betul tak?

      Ps: Sbb kerja kat Hospital, macam dah biasa tengok benda2 macam ni.. Hehe.. But seriously, niat untuk beri ilmu ye..
      Aya recently posted..Lewat Haid 1 Bulan, Apa cerita?My Profile

  6. Nizam Herbalist says:

    Saya pengamal terapi rawatan nutritional, herbal dan makanan. Biasa merawat pesakit kanser termasuk ketumbuhan pada rahim. Ketuat pd pangkal rahim , faraj dan kemaluan lelaki berpunca drp virus HPV yg berupaya berubah menjadi penyakit kanser. Punca nya pelbagai. Saya ada buat formulasi rawatan penyakit ini mengunakan herba daun bidara, durian belanda dsb , utk dimakan, cucian intimate dan sapuan. Diantara regimen produk yg diperlukan utk rawatan ketuat ini adalah
    1.. Teh Bidara Klasik
    2. Teh Durian Belanda atau Jus
    3. Biosidr Drop
    4. Nutrishifax
    5. Madu habbatus sauda + bidara

    Utk sapuan dan cucian pd bahagian kemaluan
    1. Multipurpose Organic Intamate Gel: boleh disapu dan dimasuk kedlm faraj atau vagina sehingga ke pangkal serviks
    2. Bedak Sejuk Bidara: utk dibuat pes dgn Gel dan disapu bahagian luar faraj & penis.

    Daun bidara mengandungi bhn aktif anti-virus, anti-kanser, anti-radang iaitu betullinic acid. Dari pengalaman saya merawat pelbagai jenis jangkitan, bidara sangat berkesan. Rawatan perlu ada bhn yg dpt bunuh virus dan sel kanser bg yg dah jadi kanser. Teh Bidara, Teh durian belanda, Intimate Gel dan bedak sejuk bidara selalu digunakan oleh saya utk merawat pelbagai jenis kanser, jangkitan, kudis buta, campak, fibroid, cyst, tumor. InsyaaAllah kita ikhtiar. berminat hubungi Nizam 016-4369630, Emel: nizambidara@gmail.com, FB: Nizam Herbalist

  7. salam kak aya, sya seakan ada ketuat nie, tp xmerah, mcm warna kulit biasa. normal ke bahaya?

  8. kak saya nak tanya, kat takuk kepala zakar saya ada benda berbiji-biji halus macam pasir dan jelas nampak masa zakar tegang..ketuat ke tu..

  9. Salam.. Saya ingin bertanya. Terdapat biji2 kecil di sekitar bibir kemaluan saya. Adakah dia ketuat? Tp sikit pun tak sakit bila di picit. Dah tidak mengganggu pun. Cuma bila basuh saya dapat rase biji2 tersebut.

  10. kak aya nak tanya, kalo alat sulit ada ketumbuhan bengkak. .macm bisul kat depan alat sulit,tu penyakit apa? n ada satu ari tu smpai brdarah, sakit dan gatal.tapi x sure tu bisul ke tidak . . .apa ya nak ilangkan penyakit cam tu. .n apa jenis penyakit tu. .takut larh. . .masih bujang

  11. nk tnya, camne kalau yg kena tu wanita yg bujang lagi n xpernah mngadakn hubungan seks ngn sape2??kmungkinan tu ketuat kemaluan ke??apa puncanya??

    • mieya miera says:

      hai gurl…. miera tlg jwb ye…. mostly yg terkena ketuat pada kemaluan ni berpunca juga drpd penggunaan pad…. pad adalah penyumbang kepada permasalahan wanita zaman skrg… miera nk hglight kat sini bahawa pad yg dijual dikedai2 adlh dperbuat drp sampah seperti surat khabar lama yg terbiar di kawasan pelupusan n diproses dan direndam dlm bhn yg menghasilkan kndungan dioksin dlm pad yg kita guna 2… untuk pengetahuan semua wanita, pnca utama penyakit wanita adalah dioksin kerana dioksin boleh mengaktifkan sel kenser dlm bdn.. sbb itulah wanita skrg mngalami brmcm2 mslah sprti knser serviks, knser pyudara, knser rahim, fibroid dan mcm2 lg…
      utk mklumat lnjut, boley smbng ngan mira di :

      wasup : 011-19926153
      page : mieya miera avail beauty
      hp : 011-19926153 (celcom)

  12. kak sye ade masalah kemmaluan terlalu kecil bagaimana nak mengatasinya

  13. Ape ubat yg bole ilang kan ketuat tuh ? Adakah mahal ubt nye ? Penyakit ketuat nie bole bwk maut kew ? Harap akak aya bole jwb pertanyaan sye nie

  14. aku dah 5 bulan perasaan ada ketumbuhan macam ketuat..tapi malu nak jumpa dengan pakar..lagipun aku juga mempunyai masalah selepas sunat..belum sembuh2

  15. sye nk tnye cket ney…kat kemaluan sye ada cm smeting,cm ketuat pun ada gak..sye blum berkwen n xpnah jgk bt hbgn intim dgn sape2 tp nape jdi cm 2 ek..sye confused r..malu nk gtaw kat mak,nti dia pk bkn2 lak kat sye..

  16. kat pangkal zakar saya ada tumbuh 3 ketulan macam ketuat disebalik bulu ari-ari, saya pernah cuba picit, kuar darah, tapi tak sakit mase picit tu… ketuat kah itu?

  17. Aya sy nak tanya, selepas suntikan vaksin hpv ketuat kelamin boleh hilang tak?? Apa ubat untuk hilangkan ketuat kelamin??

  18. aya sy nk tya knp sjak 2 ary nie zakar sya naik mcm jerawat dkt bhgian bulu….sya malu nk gtw mak sya tp ap kah pnyakit 2 bb bla pecah jd mcm melecar….

  19. Salam aya..nk tanye la saya perasan sejak 2 bulan yg lalu..sy ade biji2 kecil seperti ketuat kelamin di bibir rahim….sudah berkahwin n belum mempunyai cahayamata,,sy juga mempunyai keputihan yg berwana kuning cream..adakah ini penyebab saya tidak bole mengandung..boleh kah sya mengambil suntikan hpv walaupon sy sekarang mengalami ketuat tersebut..?

  20. ngerinya. kena tutup mata ni..

  21. euwwww!!! macam kulat jer…… tak sakit ka? tengok pun dah takut…..

  22. takut tengok …..berjangkit x jika ‘bersama’?

  23. sampai begitu sekali teruknya.

  24. hohoho…takutnya tgk…sakit ker xeh?…

  25. salam Aya..
    erkk..tak sanggup nak tengok
    nasib baik I M CLEAN….

  26. kak aya kena buat satu segmen ni..tanyalah doktor..

    mesti ramai yg bmasalah kesihatan nk bertanya..tp malu..hehe

    btw, apa puncanya ni? tak jaga kebersihan ke?

    • Kalo sistem pertahanan badan kita tak kuat, senanglah juga dapat ketuat ni.. kebersihan pun penting..yang paling penting,elakkan seks rambang…

    • yup, setuju ngan Adele …. kena wujudkan ruangan tanya ler doktor. maybe ramai diluar sana yang agak malu untuk bertanya apabila berhadapan dengan doktor sebenar. At least, apabila ruangan ini diwujudkan, para blogger blh la berkongsi pengalaman, pengetahuan.

  27. malu nengok gambar tu. Ngeri pun ada. Thanks bagi info berguna macam ni Dr. Hehe

  28. ermm.. tak lama lagi semua pelajar perempuan akn menerima suntikan HPV kat sekolah ..~~ untuk mengelakkan penyakit HPV ..~~ seramnyer ~

    • betul tu laurie..cuma Suntikan vaksin HPV tu hanya berkesan untuk lawan jenis HPV tertentu iaitu yang menyebabkan kanser serviks.. yang paling penting, kita elak dari terjangkit..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge