Jangan Beli Bawang Merah, Kenapa?

Hari ini, balik kerja seperti biasa pukul 5.00pm. Sambil memandu dalam keadaan trafik yang sesak, aku mendengar ceramah dari seorang ustaz di radio.

rahsia-buat-duit-video-youtuberahsia-buat-duit-video-youtube

Seorang sahabat beliau menceritakan kisah sebenar yang berlaku pada anaknya. Sahabat beliau iaitu seorang ayah menyuruh anaknya membeli bawang merah di kedai berdekatan. Apabila tiba di rumah, anaknya tidak membawa sebarang bawang merah. Maka ayahnya pun bertanya:

“Mana bawang merah yang ayah suruh beli?”

Anaknya pun menjawab, “Saya tak mau beli bawang merah”

Ayahnya  kehairanan dan bertanya, “Kenapa tak beli bawang merah?”

Anaknya menjawab lagi, ” Saya tak mau beli bawang merah sebab bawang merah jahat”

Hahaha.. inilah akibatnya anak-anak dibiasakan melihat cerita sinetron “Bawang Merah dan Bawang Putih”

Sampai anak-anak kecil pun terpengaruh.. Hehehe

Moral of the story, anak-anak terbentuk melalui cara didikan keluarganya. Maka bentuklah anak kita sebaik mungkin. 🙂

Selamat Malam

Jika artikel di atas ini membantu, Harap dapat kongsikan dengan klik butang di bawah ini:

Langgan Percuma
Dapatkan TIPS blogging, perniagaan & pemasaran internet dari Dr Aya Norbayah, Founder BloggerWanita.com & Laporan Percuma TOP 10 Jutawan Internet & Teknologi Di Dunia.
We respect your privacy.
About Aya Norbayah
Pengasas & Penulis BloggerWanita.com adalah Dr Aya Norbayah iaitu seorang Ibu, doktor, blogger, Internet Marketer, affiliater, SEO & Graphic Lover dan usahawan internet wanita. Hubungi bloggerwanita@gmail.com untuk pengiklanan di blog ini yang telah mencecah 2 juta pembaca.

17 thoughts on “Jangan Beli Bawang Merah, Kenapa?

  1. hahaha.. kelakar je.. ingatkan kenapa la tadi kan..
    rupanya sebab bawang merah tu jahat..
    syamimi recently posted..Sedapnya. . .My Profile

  2. Lucu juga alasan anak2 namun kalau diamati memang sinetron kurang bagus dan layak untuk di tonton anak2 sebab mereka suka mengamati dan meniru sesuatu, Takutnya terkena dampak buruk dari sinetron …
    Rina recently posted..Best Websites For Finding Free Vector Art & Graphic ImagesMy Profile

  3. adoih…bikin suspen je

  4. keh3…sampai camtu sekali…adeh

  5. boleh pulaklah buat alasan maca tuh.. huhu~ lawak jer…
    Akuro San recently posted..Beli Domain Harga Murah di Awn.myMy Profile

  6. macam2 kan…budak2 kalau disogok cerita zaman dulu2 memang senang terpengaruh..ada buruk dan ada baiknya kan…salam kenal….SA baru singgah sini….
    suriaamanda recently posted..Wedding Zarina @Desa Permai SerembanMy Profile

  7. hahaha .. lawak jer..
    saya pon dah x nak beli bawang merah ddah !!
    sebab saya dah beli bawang kuning lak sebab besar so x lah penat sangat mengopek.. hihihi

  8. Ingatkan apalah tadi sebab ada setengah kedai letak bawang dalam guni dilantai memang kotor.
    akubiomed recently posted..Koleksi kereta mewah Cayman S dan Cayenne percumaMy Profile

  9. @Aya Norbayah,

    Hehihihi.. Tersenyum lebar saya baca cerita ni…… Pasni biar rumah TV hanya buka untuk ceramah & yang bermanfaat sahaja.

    Ikhlas,

    Amin Johar
    Webmaster
    PAKAR NIAGA
    PakarNiaga.com (AMIN) recently posted..Tukar .blogspot.com kepada .Com PercumaMy Profile

  10. betul. bawang merah jahat!

    jangan beli. haha.
    titan recently posted..Kid Success.My Profile

  11. Haha kuat sangat pengaruh tv tu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge