Cecair Keputihan dari Kemaluan Wanita?

Hari ini terasa nak bagi info tentang kesihatan lagi. Dah lama cakap pasal blog je. hehe. Korang pernah alami masalah cecair keputihan yang keluar dari kemaluan wanita yang menyebabkan ia gatal dan tak selesa?

So hari ini, Aku nak kongsi sedikit ilmu yang ada dengan pembaca BloggerWanita.com. Harap dapat membantu korang memahaminya. Sebab ramai dikalangan wanita segan untuk berjumpa dengan doktor disebabkan masalah yang agak sensitif ini.

Cecair keputihan dari kemaluan atau dalam English version, kita panggil vaginal discharge adalah perkara yang boleh dikatakan berlaku di kalangan majoriti wanita. Kenapa ye? Bahaya ke?

Takdalah, bahaya sangat, cuma kita akan rasa tidak selesa di bahagian kemaluan, sebabnya cecair keputihan itu asyik-asyik akan keluar dan yang paling tidak selesa adalah, ia akan menyebabkan kegatalan pada bahagian kemaluan tersebut. Ada juga yang sampai dah jadi merah, bengkak dan melecet disebabkan oleh kelembapan cecair keputihan tersebut pada kemaluan wanita.

Biasanya, jangkitan ini disebabkan oleh jangkitan kulat, yang kita panggil sebagai fungal infection dan lebih spesifik kepada Vaginal Candidiasis. Ada juga yang disebabkan oleh jangkitan bakteria, tapi pada kali ini, kita akan bincang tentang jangkitan kulat dahulu. Di bawah adalah contoh gambar jangkitan kulat ini pada kemaluan wanita:

Cecair putih pada salur kemaluan wanita ( vagina )

Gambar Jangkitan Kulat Kemaluan Wanita

Photo credit : 2womenshealth

Photo credit : Clivir

Kenapa jangkitan kulat ini berlaku? Siapa yang berisiko dan Bagaimana merawatnya? akan dikongsikan pada post yang seterusnya… Tunggu.. :)

Jika suka post ini, klik mana-mana butang di bawah ni:

Incoming search terms:

About Aya Norbayah
Founder & Author : Aya Norbayah I'm Aya. I am a blogger since 2010. I'm really interested in blogging, internet business and marketing, SEO and also social media marketing. Currently, I'm also a Shaklee Independent Distributor [ID: 1100312].

69 thoughts on “Cecair Keputihan dari Kemaluan Wanita?

  1. mummy sue says:

    sy bru brkahwin 8bulan dan saya ada mslh keputihan…ada lendir pth keluar kdang2 cecair…sy prnh bli kat farmasi ubat keputihan(#FUKOLE antifungal agent)…tp sy tkt nk mkn…sbb sy nk cahaya mata…sy tkt ada effect…???tlg bntu sy???

  2. cik mawar says:

    saya ada masalah keputihan yg amat melampau ia berbau busuk dan cecair sudah bertukar menjadi warna coklat hijau..rawatan ape perlu saya lakukan ye tuk pulih ke asal normal??

  3. wah blog akak byk info pasal kmaluan wanita.. best la blog akak sbb byk yg segan nak jumpa doktor..
    Ain recently posted..Review Sponsor – Ur DreamWardrobe Collections (UDC)My Profile

  4. […] yang lebih lengkap aku perolehi dari pesakit tersebut. Wanita ini biasa mengalami cecair keputihan pada kemaluannya, namun ia hanya gatal dan keputihan menjadi lebih teruk dan bertukar seperti susu tepung yang basi […]

  5. hye.. saya berumur 19 tahun. di miss v saya telah tumbuh biji2 dan keputihan tidaklah kerap keluar. tetapi selalu merasa gatal2 dan semakin hari biji2 di sekeliling miss v saya semakin banyak. saya ingin tahu rawatan untuk mencegah daripada biji2 tersebut semakin tumbuh banyak. boleh saya tahu cara untuk menghilangkan biji2 tersebut?

    • Hye len, pertama sekali agak sukar saya nyatakan rawatan yg sesuai untuk biji2 yang len nyatakan kerana saya tidak dpt memeriksanya. kerana byk punca yg boleh menyebabkan biji2 di bhgn kemaluan. Namun saya nasihatkan agar jgn biarkan kemaluan selalu lembab dan pastikan good hygiene. Jika keadaan semakin teruk, sila berjumpa dengan doktor yang berdekatan utk pemeriksaan lanjut ye…

  6. saya masi mudah tapi saya sering mgalami kegatalan pd kmaluan saya .pd kemaluan saya juga ada ketul2 sperti ada tumbuh jerawat. yg mbuat saya risau lagi ketul2 trsebut mjadi lebam dan melecek apabila saya garu.

    • salam….kalau mgalami keputihan serius, mslh berbau dan gatal2…sy dulu penah mengalami masalah mcm ni…skrg tak lagi da…kalau minat nak try produk yang sy pnh pakai ni boleh pm saya..012-6877942…jaminan 95% sembuh…n sgt ok..pkai skali da nmpk kesan… n jgn risau ia dpt klulusan dr kkm.. sy ahli farmasi..insyaallh dgn izin allah…saya da try memg berbaloi..sekadar ingin membantu…;-)

      • produk tu boleh x hilangkan ketulan2 mcm jerawat tu? sy ada masalah ketulan2 tu. keputihan xserius sgt. tpi slalu rasa gatal di keliling kemaluan tu. bila garu jdi luka.

      • Apa nama produk tersebut ye kalau boleh tau .:)

  7. hi selamat petang. .
    saya ealis saya adalah masalah sedikit dengan vagina saya jika cecair keputihan saya keluar ia rasa sedikit gatal dan membuatkan saya tidak selesa. dan saya pun menggaru vagina saya setelah itu saya Nampak kesan nya adalah vagina saya macam melecet dan terdapat sedikit luka dan merah . . ia amat pedih dan gatal .. saya selalu mencucinya dengan puncuci wanita daun sirih . . tapi hasilnya sama juga . . dan saya juga ada masalah jika saya memakai tuala wanita jenama kotex . . saya pelukan jawapan dari anda . . kerana saya amat takut . .

  8. Assalammualaikum.kaka..saya nk bertanya..saya ada mslh kpthn yg teruk
    Saya berumur 23 thun.sejak di zaman sekolah saya ada mslh nie.dmpai stiap hr terpksa tkr pantiliner byak kali
    Mmg xselesa.lagsatu cecair yg kuar dari miss v tu dah berubah jadi warna hijau danagak berketul dan byk..bahaya ke?klau bahaya saya nak jumpa doktor.sya ada guna pmbrshm miss v tpi xberkesan.msh keluar cecair qarna hijau tu..tolong bagi pendapat.tq

    • cecair warna hijau? berbau busuk? biasanya, cecair seperti ini, lebih kepada jangkitan bakteria pada vagina..bukannya kulat. dan sekadar guna pembersih miss v tidak akan mampu bunuh kuman tu. apa yang akak cadangkan buat pemeriksaan lanjut, sample kuman boleh diambil untuk pastikan jenis bakteria apa yang menjangkiti adik.. sbb kemungkinan antibiotik perlu adik ambil. apa-apa pun perlu berjumpa dgn doktor untuk pemeriksaan lanjut.
      Aya recently posted..Tips 7 : Jika Anda Jumpa DoktorMy Profile

      • saya masih blm berjmpa doktor,mungkin selepas raya bru sempat…sekarang cecair tu dah jarang berwarna hijau.selalu berwarna kekuninggan sahah.berbahaya ke tu kak aya?

  9. Askum..kwn2 cuba rajin cuci miss v dgn air sireh yg direbus sendiri..kalau boleh,rendam miss v kita dlm 5-10mnt.gatal boleh hilang.kerapkn mencuci dgn air sireh..satu lg,rebus air daun inai..minum sikit,bagus untuk mencuci miss v dan seluruh badan kita.

  10. hi akak, saya 27thn dan masih bujang.baru2 ni kemaluan saya berasa gatal dan tumbuh biji2 berwarna putih di bahagian dalam bibir kemaluan saya.mula2 tumbuh 1 sekarang da ada 3 dan ianya seperti jerawat nasi tapi tak boleh dibuang.apakah sebenarnya yang berlaku pada saya?nak jumpa doktor say berasa malu..terima kasih

  11. ubat apa yang perlu saya dapatkan??kalau nak jmpa doc,doc bidang yang sya perlu jmpa??

  12. salam..sya ada maslah keputihan kemudian akan jadi gatal sangat,bila saya gosok kawasan kemaluan akan luka dan mudah sangat terkoyak??mcm mana sya nk selesaikan maslah ne?

    • Kemungkinan besar, husna mengalami jangkitan kulat.. biasanya kita panggil vaginal candidiasis. apa yang penting, husna perlu dapatkan ubat untuk jangkitan tersebut. dan pastikan kawasan di bahagian kemaluan tidak lembap. Jangan sentuh kemaluan yang luka dengan tangan yang kotor sebab jangkitan bakteria kedua pula boleh berlaku dan memburukkan keadaan.
      Aya recently posted..4 Gambar Nikah Liyana Jasmay bersama SuamiMy Profile

  13. nak tanya kak aya. sejak beberapa bulan ni saya kerap kegatalan di bhgian vagina and banyak keputihan. apabila saya garu dia melecet dan saya mengalami kepedihan setiap masa. adakah saya dah kena jangkitan kulat di bahagian vagina? ada apa apa saranan kak aya untuk masalah saya ni selain berjumpa doktor? macam produk produk ke. thanks

  14. Saya bujang umur baru 22,sejak dari bulan 7,tahun ini,keputihan saya menjadi kemerahan,saya sudah dua kali pergi ke hospital,doktor cakap ia adalah kuman,tapi selepas saya makan ubat,beberapa minggu kemudian keputihan itu bertukar menjadi darah,disini saya ingin kepastian sekiranya saya terkena sakit kenser (palis2)adakah melalui darah itu dapat dikesan??harap kak dapat bantu saya.

  15. Saya umo dah 30..baru2 ni ada alami keputihan..keluar ketul2 putih..kalau dah banyak keluar mula la gatal2..panti liner pun kerap ja tukar..kalau tak lagi teruk dia punya gatal..tapi saya ada jumpa produk jamu yang boleh kurangkan keputihan ni..try cuba..mula2 keluar lagi banyak..cam nak berhenti ja..tapi lama2 dah hilang..terus saya kekal ambil produk ni..sampai jadi agen..kalau nak try bleh le singgah blog saya..bleh le baca testimoni pasal ni..
    giedah recently posted..Petua Merawat SenggugutMy Profile

  16. takot cngattttt says:

    sy umo 23…sy dew mslah keputihan yang amat sakit…perit sngat smpai xtau nk wtp….doktor dew bg ubat tp xberkesan…da dkat 2 thun….pew yg harus sy wt??

  17. salam. nak tumpang tanya . baru2 nie saya vagina sering keluar cecair berwarna putih jernih. kerap kali dia keluar sampai saya tidak selesa kerana kebasahan tersebut. sampai saya kerap kali menukar seluar dalam. boleh saya tahu kenapa? apa saya boleh buat untuk mengurangkanya?

  18. Duka lara says:

    br2 ni sy ade tumbuh ketuat pd bhgian sulit.. N sy telah refer pd pakar kulit,dctr ditect sy d jngkiti virus hpv,tp blm pasti coz result ujian darah blm dpt.. Skungni sy trase down sgt ble pk kn ape y da jd pd sy.. Sbb sy br m’punyai sorg ank y br b’umur stahun lbh.. Ble da jd cmni,sy xsngup nk b’sme suami sbb risau virus b’jngkt pd die.. Sy teringin nk tmbh ank lg,tp dsbbkn virus ni,sy xsngup nk pregnt,coz dctr bgtau ank dlm kndungan blh d’jngkiti virus,. Sy xsngup bkal ank sy trime pnyakit nie dsbbkn sy p’bwe virus t’sbut.. Ape y ptut sy buat,skang ni sy rse t’lmpau down,. Adakah pnyakit nie blh dibendung dgn ubat-ubatan..

  19. sy brusia 23thun..sy mengalami masalah yang cecair brwrna coklat dn agak brbau busuk di alat sulit sy..apakah itu??

  20. salam… saya berusia 31thn dah sudah berumah tngga,masalah saya skrg ada ada ketumbuhan biji2 kecil kat kemaluan dan berkedudukan hampir dekat dubur, soalannya : saya cuma nak jawapan yg pasti apakah biji2 itu antara bisul atau pun ketuat dan apa kah jenis ubat yg perlu d guna untuk mengubatinya, saya telah mengalami sakit ini sudah 1bulan oleh itu saya mulai risau atas keadaan itu. Saya banyak melayari internet mencari info ubat yg perlu di pakai dan saya menjumpainya namun saya tidak yakin pakai ubat itu kerana saya lum pastikan biji2( sebiji sahaja) dkat dubur saya itu adakah bisul atau ketuat(merah jambu+mcm jerawat+gatal) tolong saya selesaikan masalah saya…

  21. salam… sy nak tanya akak sikit, sy berumur 21 tahun.. tidak berkahwin lagi dan akan mendirikan rumahtangga pada awal tahun depan.. sejak akhir-akhir ini sy selalu mengalami kegatalan pada dinding faraj sy, kegatalan ini berlaku apabila tiba waktu tengahari hingga petang.. apabila malam kegatalan itu tidak lagi ada.. sy pernah dengar nasihat daripada doktor sakit puan daripada WHI, katanya ia cuma biasa.. sy telah menggunakan air sirih, telah mencuci bersih kemaluan sy dan melakukan mengikut tips-tips yang di sarankan oleh doktor tetapi tidak lagi hilang gatal tersebut..
    kadang-kadang sy merasa tertekan dengan keadaan diri sy hari ini.. adakah ini daripada jangkitan kuman?? minta nasihat daripada akak..

  22. sy dulu ada keputihan teruk jg 10 thn ada, tapi lepas pkai crystal x (produk dr indonesia) 2 hari dah berhenti, sebelumnya tak selesa nak gerak sana sini psal sikit2 keluar skarang dah tak ada lagi, kalau nak cuba boleh contact sy, sy duduk kat mentakab pahang, guarantee tak akan menyesal lepas pakai, sy bagi jaminan 2 hari shj dah ada perubahan, kalau rasa sama shj kalau nak minta balik wang sy akan bagi, sy nak kongsi pengalaman sy shj & nak tolong krn sy tahu kbnyakn wanita ada keputihan & ubat itu boleh pkai dlm 1 – 2 bulan.

    • saya baru 6 bulan melahirkan anak…masalah saya adalah di kemaluan saya ada bonjolan besar..tp tidak sakit..kalu dulu masa bujang tak rasa.sekarang bila mencuci terasa tersentuh bonjolan tu..bengkak ke atau apa???saya juga ada banyak keputihan..bahaya ker

    • sky betul kerrr….ubat tu

      • u cuba shj krn memang dlm pemakaian 2 or 3 hari cairan keputihan akan keluar dlm bentuk ketul2 kena rajin pakai jg, cuba cari di internet tentang crystal-x

  23. saya terlewat says:

    saya bujang usia 24, badan gemuk..
    sentiasa ada keputihan…warnanya kekuning-kuningan..
    dalam sebulan dua ini, saya sering gatal dikemaluan dan saya garu menyebabkan lecet bukan sahaja dibahagian kemaluan tetapi juga dicelah peha…
    keputihan yang saya alami masih lagi berwarna kuning dan kadang-kadang berwarna jernih..gatal sgt pastu tergaru and dah buruk sgt celah peha..
    dah jadi gelap…merah…
    saya kerap cirit birit dan sekarang turus mengalami kegatalan dikawasan dubur (anus) untuk berjumpa dengan doktor saya malu, ada yak ubatan yang boleh saya gunakan??

    • NORASHIKIN MUSTAFFA says:

      pengalaman saya, masalah puan (saya terlewat),(sky),(noryati) boleh diatasi dengan pemakanan herba Maharani..memang sangat berkesan..boleh cuba..

  24. saya terlewat says:

    saya bujang usia 24, badan gemuk..
    sentiasa ada keputihan…warnanya kekuning-kuningan..
    dalam sebulan dua ini, saya sering gatal dikemaluan dan saya garu menyebabkan lecet bukan sahaja dibahagian kemaluan tetapi juga dicelah peha…
    keputihan yang saya alami masih lagi berwarna kuning dan kadang-kadang berwarna jernih..
    saya kerap cirit birit dan sekarang turus mengalami kegatalan dikawasan dubur (anus) untuk berjumpa dengan doktor saya malu, ada yak ubatan yang boleh saya gunakan??

  25. saya sering kluar darah putih sampe khijauan dan kadang jg ada putih di vagina. mohon saran

  26. terima kasih Doktor muda ;)

  27. hye akak, saya masih bujang dan muda lagi. Masalah saya ialah sering mengalami gatal-gatal pada bahagian kemaluan dan sehingga menyebabkan melecet apabila menggaru nya. Apakah tandanya? Sesetengah menyatakan itu adalah penyakit kencing manis. Dan ada juga yg menyatakan itu perkara biasa bg para remaja. Saya sangat keliru. Harap akak bg info yg tepat.

    • Biasanya, kawasan yang lembap di bahagian kemaluan memudahkan jangkitan kulat.. dan biasanya kulat ni kita panggil candida albicans yang akan menyebabkan vaginal candidiasis.. bila kita kena jangkitan kulat, memang akan gatal dan melecet.. tidak semestinya adik ada kencing manis..

  28. RISAU SGT says:

    salam,akak umur sy 22 thn br berkahwin sy ada masalah gatal2 dan sakit pada alat sulit sy lah…di dtg selapas sy bermesra dgn suami sy…tp kami tidak bersetubuh cume bermesra (mengunakan jari) …ke esokkan harinye saya mengalami gatal2 n sakit pada kemaluan sy …sy risau lah…apakah penyakit sy itu bahaya n penyakit apa dan bagai mana hendak merawatnya..??? plllzzzz bantu…

  29. As salam . . maaf saya ada kemusykilan & pertanyaan di sini . . saya berumur 24 thn, kebelakangan ini saya sering mengalami gatal-gatal pada bahagian kemaluan. setiap kali nak mandi,akan kelihatan keputihan berwarna putih pada kemaluan sy dan disekeliling kemaluan dan kelengkang sy rse seperti mengelupas… dan beberapa bln ni sy sering mengalami ketumbuhan seperti bisul pada bibir vagina. dan sy telah berjumpa dengan Dr & beliau bg tau bahawa itu ada la bisul akibat kurng penjagaan dengan rapi tp sya agk musykil sbb boleh dikatakan setiap bln berlaku sejak nov 2011.. selain itu, sy juga tidak mengalami period hampir msuk bln ke 4 . . Dr bg tau bahawa itu hanya hormon tidak stabil (sbb tempoh period sy memng 2 bln skali) tp ini dh nk msuk bln ke 4 sy x period . . agk kerisauan di sini . . boleh bantu sy utk kemusykilan ini??? Terima kasih . .

  30. sy mula period x teratur start 1bln sblum kwin lg…

  31. salam sy sudah berkahwin 1thun… dan period sy x teratur. bln leoas sy ade mslh kncing kotor n siap ade nanah. skang da ok… tp 2,3 ari lepas kmluan sy gatal sgt2 kdg2 kering kdg2 lmbap. n kputihan sy ade bau sgak busuk…. n ade rse sakit2 bwh perut…

  32. anak selangor says:

    salam..sy berumur 20thn.mslh sy skrg ialh kt vagina sy ade bintik2 putih.n die berbiji2.sometimes die sgt gtl lbh2 lg ble berpeluh.myb sbab kelembapn .bolh sy taw ada kh ia membhyekn dri sy.ubat utk menghilgkn biji2 tu bagaimane ye??

  33. sy b’umur 26 thun dan sedang mengandung 4 bln sekarang…sy mengalami masalah keputihan yg b’wrna putih dan kdg2 b’warna kuning susu ..bau2 ini sy dapati ada bintik2 putih sekitar lubang kemaluan..sy juga merasa tidak selesa apabila b’sama dgn suami kerana sakit dan byk keputihan yg akan keluar..apakah yg patut sy lakukan dan adakah ia bahaya kpd kandungan sy?

  34. saya berumur 34 thun, sejak kebelakangan ni saya dapati ada cecair berbau hamis keluar dari faraj selepas bangun tido. saya tak pasti sama ada ia mani ke? ai kerap berlaku dan menyebabkan saya runsing la.jika mani kenapa tidak ada air mazi. adakah semasa tido boleh keluar air mani tanpa air mazi?

  35. salam…kak..
    saya beumur 26 tahun..masalah saya skrg ni..berkenan benjolan sebesar guli di kemaluan saya (bukan di bibir kemaluan)..tidak ketara benjolan tersebut..cume dpt dirasai dengan sentuhan..kadang-kadang terasa..berdenyut2.
    saya tak tahu apakah punca nya dan apakah langkah yang perlu saya ambil..untuk hilangkannya.

  36. saya berumur 37 tahun.. berbadan besar… sudah berkahwin 10thun..tiada anak..saya biasa mengalami keputihn nie. tp baru2 ni saya sentiasa mengeluarkan cecair yg berwarna coklat kemerah2n. dan mcm keputihan..dah hampir sebulan berlarutan.. sehingga kini pun still kluar lagi.. dlm masa yg sama saya juga mengalami period yg x teratur.. adakah ni juga keputihan atau penyakit lain..

    • Puan lola pernah buat pemeriksaan ultrasound untuk cari punca tidak mengandung selepas 10 tahun berkahwin? pernah buat pap smear untuk pastikan tiada perubahan pada pangkal rahim? cecair coklat kemerahan kemungkinan juga boleh jadi darah yang lama.. saya cadangkan puan buat pemeriksaan pangkal rahim dan ultrasound rahim untuk pastikan tiada sebarang ketumbuhan..

    • ya saya prnh buat.. doc kata everything ok.. cume hormon tak balance dan berat bdn yg tak sesuai la katanya.. tu yg ssh dpt anak.. yg saya risaukan adalah darah yg sntiasa keluar.. ianya tak byk (mcm keputihan tu la)..

  37. saya mengalami lelehan faraj yang cair kuning susu ke sedikit hijau dan busuk fishy dan ia hanya keluar selepas bangun tido dan sebelah malam. selain itu, saya mengesyaki saya mengalami ketuat kelamin. baru-baru ini saya membuat pemeriksaan di klinik sakit puan. doktor mengesahkan saya terkena virus dan memberi ubat makan FUKOLE dan krim sapuan DECOZOL. sejak saya menggunakan, muncul ketumbuhan daging halus dan panjang di sekitar vagina. saya juga saya tidak bermasalah membuat hubungan dan tidak ada pendarahan dan rasa sakit. apakah sebenarnya masalah saya? saya juga kehilngan berat badan sebelum berkahwin mungkin kerana demam teruk 3 tahun lalu dan tidak pernah naik badan sehingga sekarang. saya juga sering mual dan loya, dan beranggapan ia adalah disebabkan gastrik. apakah sebenarnya masalah saya? apakah rawatan yang patut saya lakukan. adakah ia berpunca daripada keputihan. tambahan, saya dan suami tidak pernah membuat hubungan dengan orang lain. sekian, terima kasih

    • boleh ka saya tahu umur pn Siti? dari maklumat yang diberi, kemungkinan besar puan dijangkiti penyakit genital warts atau ketuat kelamin, dimana puncanya adalah disebabkan oleh virus HPV atau Human Papilomma virus. antara risiko yang boleh puan alami disebabkan jangkitan ini adalah kanser pangkal rahim, oleh itu puan dinasihatkan untuk membuat pemeriksaan PAP SMEAR bagi memastikan tiada kanser pangkal rahim. Symptom seperti pendarahan dan rasa sakit ketika melakukan hubungan seks biasanya berlaku pada tahap kanser pangkal rahim yang teruk.
      Selain itu, puan juga mungkin dijangkiti jangkitan kulat pada kemaluan berdasarkan ubat yang diberikan oleh doktor iaitu fluconazole@FUKOLE dan DECOZOL @Miconazol. Kedua-dua ubat ini adalah anti-kulat.. pada pendapat saya, Biasanya cair kuning susu yang berbau busuk kemungkinan besar jangkitan bakteria. Jika ubat yang diberikan oleh doktor tidak berkesan, saya cadang puan perlu mengambil ujian HIGH VAGINAL SWAB untuk pastikan jenis kuman atau bakteria yang dijangkiti bagi kepastian penyakit dan ubat yang tepat boleh diberikan. apa-apa puan perlu berjumpa dan bertanya dengan lebih lanjut dengan doktor yang merawat puan..

      • saya baru berusia 24 tahun..telah berkahwin selama 3 tahun.. kami tidak pernah menjalani seks dengan orang lain. so saya kena membuat 2 ujian di mana ujian pap-smear and HIGH VAGINAL SWAB ? agak menghairankan kenapa doktor tersebut memberi ubat berlainan selepas memeriksa saya.
        mengikut pengalaman aya, berapa lamakah rawatan yang diperlukan? bilakah saya akan benar-benar sembuh. bagaimana pula dengan peluang untuk mengandung?

  38. gadis bujang says:

    saya masih bujang, alami masalah timbulnya bintik putih di sekitar vagina dan bawah lubang faraj. rasa pedih bila kene air dan keluar cecair putih yang agak berbau. saya malu untuk berjumpa doktor, jadi apakah ubat / krim yang saya boleh cari di farmasi?

    • Biasanya paling penting adalah kebersihan bahagian kemaluan.. kadang2 kita penat dan selalu berpeluh boleh menyebabkan kawasan di kemaluan menjadi lembab dan boleh menimbulkan jangkitan kulat atau bakteria… saya cadang pergi berjumpa dengan doktor dan kalo malu, berjumpalah dengan doktor wanita sebabnya bahagian tersebut perlu diperiksa terlebih dahulu dan barulah ubat yang sesuai boleh diberikan… ok

  39. As salam, saya nak tanya… keputihan saya kerap berulang. keputihan yang saya alami lebih kepada keputihan kulat yang berketul2. saya boleh rasakan keputihan ini apabila kemaluan saya mula gatal2. bila saya periksa, ada ketul2 di kemaluan. rasa tak selesa bila bersama dengan suami kerana kita boleh nampak ketul2 keputihan tu melekat pada kemaluan suami. macam mana saya nak atasi keputihan ini? dah lebih 3 bulan saya alami.

    • Biasanya jika keputihan tu putih yang berketul2 dan gatal pada kemaluan, kebiasaanya adalah jangkitan kulat iaitu vaginal candidiasis.. satu cara untuk pastikan kulat tersebut adalah dgn menghantar sampel high vaginal swab yang perlu di ambil melalui kemaluan. biasanya rawatan yang diberikan adalah ubat yang perlu kita masukkan dalam kemaluan sebelum tido.. iaitu co-trimazole pessary 200mg daily selama 3 hari.. tapi apa yang paling penting, Pn irfa pergi berjumpa dengan doktor berdekatan untuk tahu dan periksa dengan lebih lanjut.. harap dapat membantu..

  40. nadya tajudin says:

    saya kerap di datangi keputihan yg berwarna putih susah…..apakah sebenarnye mslh sy???adakah disebabkan hal ini sy susah utk didtngi haid..????hrp dpt mbantu….trima kasih

    • keputihan biasanya disebabkan oleh jangkitan kuman atau kulat.. dan biasanya tidak menghalang haid kita.. boleh Aya tahu, berapa umur nadya dan kitaran haid nadya biasanya macam mana?

  41. Ermm hi akak :D Saya ingin menceritakan masalah rakan saya yang malu untuk berjumpa dengan doktor.. Dia menceritakan kepada saya bahawa dia berasa sangat takut.Katanya kesuburan dia berwarna coklat seperti darah yang dah kering dan ada sedikit darah merah…Itu kesuburan ke darah haid? Dan rakan saya sudah datang haid pada akhir thn lepas..Terima kasih..

    • Biasanya, mula-mula datang haid, darah haid tidak semestinya warna merah.. Biasanya ia bermula dengan darah berwarna coklat. dan adik akan mengalami sakit perut yang amat sangat. Kenapa? sebab masa tu, darah beku dari uterus atau kantung rahim akan keluar, sebab tu akan sakit. darah yang berwarna coklat, kita panggil darah haid atau menarche, permulaan awal datang haid di usia muda. ok adik Comel? :)

  42. Salam admin,

    Perkara ini juga berlaku pada isteri saya.Tapi tidaklah teruk sehingga gatal atau bengkak.Cuma saya nak tau,adakah ia akan memberikan mudharat pada suami kalau bersama dengan isteri?

  43. saya nak tunggu tips cara merawatnya. Saya pernah juga jadi mcm tu. Biasanya seminggu slps period. rasa xselesa sgt terutama bila nak solat

  44. kne jage elok2, pkai la pad herba,bnyk brand da skrg ni ader, jgn kdekut utk melabur pd ksihatan….

  45. erk,tkutnya bila tgk gmbr2 kt ats
    sbb tu bhgn sulit wanita mmg perlu pnjagaan rapi kan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge